„PEDAGÓGIAI KUTATÁST ÉS FEJLESZTÉST TÁMOGATÓ ISKOLA” PROGRAM
A program célja a felsőoktatás és az iskolai gyakorlat közötti kapcsolat erősítése, a tudományos eredmények széleskörű hasznosítása. A program azoknak az oktatási és nevelési intézményeknek szól, amelyek nyitottak a kutatási eredmények megismerésére és a pedagógiai kutatásokban és fejlesztésben való gyakorlati részvételre. Kutatóközpontunk ennek széleskörű lehetőségét kínálja fel, s a "Pedagógiai kutatást és fejlesztést támogató iskola" elismerő jelvényt adományozza azon oktatási intézményeknek, amelyek aktívan hozzájárulnak a tudományos kutatás és az innováció fejlesztéséhez.
Azok az iskolák, amelyek kutatóink, doktoranduszaink és tudományos kutatást végző hallgatóink munkáját segítik, nemcsak a tudományos kutatások eredményességéhez, az innovációs és fejlesztő munkához járulnak hozzá, hanem a kutatási eredmények gyakorlati alkalmazásával gazdagítják saját szakmai tevékenységüket is. A program keretében nem formális megállapodásra törekszünk, hanem tartalmi kooperációra, amelyet a közös érdeklődés és elkötelezettség tart össze. A részvétel konkrét tartalmát közösen alakítjuk ki.
Az elismerésben részesülő intézmények jogosultak az elismerő jelvény használatára, amely a kutatás és fejlesztés iránti elkötelezettségüket hivatott jelképezni.
1. Az elismerés elnyerésének feltételei:
- Nyitottság a kutatási együttműködésekre: Az intézményvezetők, pedagógusok érdeklődése a pedagógiai kutatások és fejlesztés iránt.
- Pedagógiai innováció elősegítésére való készség: Új, kutatásokkal alátámasztott oktatási módszerek megismerése, kipróbálása és értékelése iránti igény.
- Jó gyakorlatok megosztására, megismerésére való nyitottság: Az intézmény érdekelt saját jó gyakorlatainak megosztásában és más jó gyakorlatok megismerésében.
2. Az elismerő jelvényt viselő iskolák különböző tevékenységekben vesznek részt érdeklődésük szerint:
- Részvétel fejlesztő célú kutatási projektekben: Szakértőként, adatgyűjtőként részvétel pedagógiai kutatásokban.
- Részvétel pilot programban: Új tanítási-tanulási módszerek kipróbálása a gyakorlatban.
- Adatgyűjtési felkérés esetén ennek iskolai támogatása: Lehetőség biztosítása az iskolában adatgyűjtésre (pl. kérdőívek kitöltése, interjúk felvétele).
- Részvétel akciókutatásban: Az iskolavezetők, pedagógusok és a kutatók együttműködése egy pedagógiai probléma azonosításában és megoldásában.
- Részvétel közös szakmai eseményeken: Aktív szerepvállalás szakmai rendezvényeken, tudományos konferenciákon, workshopokon.
- Együttműködés tapasztalatmegosztásban: Az iskolai munka bemutatása és tapasztalatok megosztása.
- Jógyakorlatok megismerése, megvitatása, kipróbálása és értékelése.
- Kihelyezett egyetemi órák befogadása: Gyakorlatorientált órák lehetőségének biztosítása egyes egyetemi kurzusok esetén belül, tapasztalatok megosztása a tanulói sokféleségről, integrált oktatási módszerekről.
- Kutatókkal közös pedagógiai fejlesztést célzó pályázat benyújtása.
3. Az együttműködés előnyei az iskola számára:
- A „Pedagógiai kutatást és fejlesztést támogató iskola” elismerő jelvény feltüntetése az iskola papíralapú és digitális dokumentumain logó, presztízs, marketing szempontból is hasznos.
- Kollaboratív tanulás: részvétel kutatócsoportokban, hozzáférés friss kutatási eredményekhez és fejlesztésekhez, részvételi lehetőség doktori védéseken, konferenciákon, worshopokon.
- Kapcsolatépítési lehetőség oktatáskutatókkal, oktatási szakemberekkel, igény esetén tanácsadási lehetőség megszervezése.
- Hálózatba való bekapcsolódás a többi pedagógiai kutatást és fejlesztést támogató iskola vezetőivel és munkatársaival, évi rendszeres szakmai tapasztalatcserén való részvétel.
- Kapcsolatépítés más intézményekkel, innovatív pedagógiai gyakorlatok megismerése, iskolai bevezetésük szakmai támogatása, modelliskolává válás.
- A pedagógus és a pedagógiai munkát segítő munkatárs kollégák módszertani ismereteinek bővítése, szakmai tapasztalataik hasznosítása kutatási adatok formájában.
- Pályázatokban való részvétel, konferenciaelőadásokra való meghívás, közös publikációkban való részvétel.
- A kutatási projektekben való részvétel közben lehetőség nyílik a diagnosztikai mérések (iskolai teljesítmények, tanulói készségek vagy tanári kompetenciák) eredményeinek elemzésére, kutatási eredményekkel igazolt fejlesztés kidolgozására, a tanulási környezet vizsgálatára, az iskola pedagógiai kultúrájának fejlesztésére.
Az elismerő jelvény használata az adományozástól három tanévre szól, ezt követően az együttműködési szándékot kölcsönösen szükséges megújítani. A „Pedagógiai kutatást és fejlesztést támogató iskola” részéről az intézményvezető által kijelölt kapcsolattartó kommunikál a kutatási program szervezőivel.
A „Pedagógiai Kutatást és Fejlesztést Támogató Iskola” program koordinátora:
Csók Cintia kutató, csok.cintia@arts.unideb.hu