„Pedagógiai Kutatást és Fejlesztést Támogató Iskola" program

„PEDAGÓGIAI KUTATÁST ÉS FEJLESZTÉST TÁMOGATÓ ISKOLA” PROGRAM

 

A program célja a felsőoktatás és az iskolai gyakorlat közötti kapcsolat erősítése, a tudományos eredmények széleskörű hasznosítása. A program azoknak az oktatási és nevelési intézményeknek szól, amelyek nyitottak a kutatási eredmények megismerésére és a pedagógiai kutatásokban és fejlesztésben való gyakorlati részvételre. Kutatóközpontunk ennek széleskörű lehetőségét kínálja fel, s a "Pedagógiai kutatást és fejlesztést támogató iskola" elismerő jelvényt adományozza azon oktatási intézményeknek, amelyek aktívan hozzájárulnak a tudományos kutatás és az innováció fejlesztéséhez.

Azok az iskolák, amelyek kutatóink, doktoranduszaink és tudományos kutatást végző hallgatóink munkáját segítik, nemcsak a  tudományos kutatások eredményességéhez, az innovációs és fejlesztő munkához járulnak hozzá, hanem a kutatási eredmények gyakorlati alkalmazásával gazdagítják saját szakmai tevékenységüket is. A  program keretében nem formális megállapodásra törekszünk, hanem tartalmi kooperációra, amelyet a közös érdeklődés és elkötelezettség tart össze. A részvétel konkrét tartalmát közösen alakítjuk ki.

logó

Az elismerésben részesülő intézmények jogosultak az elismerő jelvény használatára, amely a kutatás és fejlesztés iránti elkötelezettségüket hivatott jelképezni. 

 

1. Az elismerés elnyerésének feltételei: 

  • Nyitottság a kutatási együttműködésekre: Az intézményvezetők, pedagógusok érdeklődése a pedagógiai kutatások és fejlesztés iránt.
  • Pedagógiai innováció elősegítésére való készség: Új, kutatásokkal alátámasztott oktatási módszerek megismerése, kipróbálása és értékelése iránti igény. 
  • Jó gyakorlatok megosztására, megismerésére való nyitottság: Az intézmény érdekelt  saját jó gyakorlatainak megosztásában és más jó gyakorlatok megismerésében.

2. Az elismerő jelvényt viselő iskolák különböző tevékenységekben vesznek részt érdeklődésük szerint:

  • Részvétel fejlesztő célú kutatási projektekben: Szakértőként, adatgyűjtőként részvétel pedagógiai kutatásokban.
  • Részvétel pilot programban: Új tanítási-tanulási módszerek kipróbálása a gyakorlatban.
  • Adatgyűjtési felkérés esetén ennek iskolai támogatása: Lehetőség biztosítása az iskolában adatgyűjtésre (pl. kérdőívek kitöltése, interjúk felvétele).
  • Részvétel akciókutatásban: Az iskolavezetők, pedagógusok és a kutatók együttműködése egy pedagógiai probléma azonosításában és megoldásában.
  • Részvétel közös szakmai eseményeken: Aktív szerepvállalás szakmai rendezvényeken, tudományos konferenciákon, workshopokon.
  • Együttműködés tapasztalatmegosztásban: Az iskolai munka bemutatása és tapasztalatok megosztása. 
  • Jógyakorlatok megismerése, megvitatása, kipróbálása és értékelése.
  • Kihelyezett egyetemi órák befogadása: Gyakorlatorientált órák lehetőségének biztosítása egyes egyetemi kurzusok esetén belül, tapasztalatok megosztása a tanulói sokféleségről, integrált oktatási módszerekről.
  • Kutatókkal közös pedagógiai fejlesztést célzó pályázat benyújtása.

3. Az együttműködés előnyei az iskola számára:

  • A „Pedagógiai kutatást és fejlesztést támogató iskola” elismerő jelvény feltüntetése az iskola papíralapú és digitális dokumentumain  logó, presztízs, marketing szempontból is hasznos.
  • Kollaboratív tanulás: részvétel kutatócsoportokban, hozzáférés friss kutatási eredményekhez és fejlesztésekhez, részvételi lehetőség doktori védéseken, konferenciákon, worshopokon.
  • Kapcsolatépítési lehetőség oktatáskutatókkal, oktatási szakemberekkel, igény esetén tanácsadási lehetőség megszervezése. 
  • Hálózatba való bekapcsolódás a többi pedagógiai kutatást és fejlesztést támogató iskola vezetőivel és munkatársaival, évi rendszeres szakmai tapasztalatcserén való részvétel.
  • Kapcsolatépítés más intézményekkel, innovatív pedagógiai gyakorlatok megismerése, iskolai bevezetésük szakmai támogatása, modelliskolává válás.
  • A pedagógus és a pedagógiai munkát segítő munkatárs kollégák módszertani ismereteinek bővítése, szakmai tapasztalataik hasznosítása kutatási adatok formájában.
  • Pályázatokban való részvétel, konferenciaelőadásokra való meghívás, közös publikációkban való részvétel.
  • A kutatási projektekben való részvétel közben lehetőség nyílik a diagnosztikai mérések (iskolai teljesítmények, tanulói készségek vagy tanári kompetenciák) eredményeinek elemzésére, kutatási eredményekkel igazolt fejlesztés kidolgozására, a tanulási környezet vizsgálatára, az iskola pedagógiai kultúrájának fejlesztésére.

Az elismerő jelvény használata az adományozástól három tanévre szól, ezt követően az együttműködési szándékot kölcsönösen szükséges megújítani. A  „Pedagógiai kutatást és fejlesztést támogató iskola” részéről az intézményvezető által kijelölt kapcsolattartó kommunikál a kutatási program szervezőivel.

2025-ben elismert intézmények:

  1. Békéscsabai SZC Kós Károly Technikum és Szakképző Iskola
  2. Biharkeresztesi Bocskai István Általános Iskola
  3. Görgey Artúr Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
  4. Ibrányi Református Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium
  5. KOSZISZ Szent István Gimnázium
  6. Lukin László Alapfokú Művészeti Iskola
  7. Mátészalkai SZC Kállay Rudolf Szakképző Iskola
  8. Miskolci Nyitott Ajtó Baptista Általános Iskola és Óvoda
  9. Nyíregyházi Bem József Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagintézménye
  10. Polgári Vásárhelyi Pál Református Általános Iskola
  11. Svetits Katolikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium
  12. Szegedi Kis István Református Gimnázium, Technikum, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium (Békés)
  13. Szent Pál Marista Általános Iskola
  14. Szerencsi SZC Tokaji Ferenc Technikum, Szakgimnázium és Gimnázium
  15. Vári II. Rákóczi Ferenc Líceum

A „Pedagógiai Kutatást és Fejlesztést Támogató Iskola” program koordinátora: 

Csók Cintia kutató, csok.cintia@arts.unideb.hu

Legutóbbi frissítés: 2025. 11. 13. 21:35