A kutatás célja és várható eredmények - MTA-DE Közoktatási fejlesztési pályázat

Prof. Dr. Pusztai Gabriella

 

A jövőorientáció nem csupán anticipációs kompetencia, hanem kulturálisan és társadalmilag konstruált értékorientációs keret, amely az egyén jövőre vonatkozó gondolkodását, döntéseit és cselekvéseit strukturálja. Kutatásunk abból indul ki, hogy a hátrányos helyzetű tanulók körében a jövőre vonatkozó elképzelések gyakran szűk időhorizontba ágyazódnak, és a jövő lehetőségeinek értelmezése jelentős társadalmi különbségeket mutat. A PISA-adatok és korábbi kutatásaink is megerősítik: a magyar tanulók jövőtervezési képességei különösen alacsony szocioökonómiai státusz mellett korlátozottak.

A jövőorientáció pedagógiai fejlesztése a hazai és nemzetközi oktatáskutatásban alulreprezentált, különösen a társadalmi mobilitás és az értékközvetítés kontextusában. Kutatásunk célja egy komplex fejlesztőprogram kidolgozása, amely a tanulók, szülők és pedagógusok bevonásával támogatja a jövőtudatos gondolkodás kialakulását. A program hatásvizsgálata kvázikísérleti módszerekkel történik, eredményeit nemzetközi és hazai tudományos fórumokon disszemináljuk, és az oktatási gyakorlatba integrálható fejlesztőcsomagként tesszük elérhetővé.

Legutóbbi frissítés: 2025. 11. 15. 19:42